Veröffentlichungen

Publikationen

Bamberg, E., Dettmers, J., & Tanner, G. (2016). Diffundierende Grenzen von Organisationskulturen – die Rolle von Kundinnen und Kunden. In B. Badura, A. Ducki, H. Schröder, J. Klose, & M. Meyer (Hrsg.), Fehlzeiten-Report 2016: Unternehmenskultur und Gesundheit – Herausforderungen und Chancen (S. 193-200). Berlin, Heidelberg: Springer-Verlag.

Gude, M., Bamberg, E., Etzold, M. & Wolf, K. J. (2017). Macht sich Gesundheitsmanagement bezahlt? Eine empirische Untersuchung des Einflusses von Informationen zu betrieblichem Gesundheitsmanagement auf konsumbezogene Reaktionen von VerbraucherInnen. Zeitschrift für Wirtschafts- und Unternehmensethik, 18(3), 328-346.

Bamberg, E., Tanner, G., Baur, C., & Gude, M. (2018). Corporate Social Responsibility durch gesundheitsförderliche Arbeit. Zwischen Provinzen und Metropolen: Stationen einer sozioökonomischen Reise. Festschrift für Wenzel Matiaske.

Bamberg E., Schmitt C.T., Baur C., Gude M., Tanner G. (2018). Theoretische Konzepte zu Nachhaltigkeit – unter besonderer Berücksichtigung von Handlungs- und Moraltheorien. In: C. Schmitt & E. Bamberg (Hrsg.), Psychologie und Nachhaltigkeit. Wiesbaden: Springer.

Tanner G., Bamberg E., Gude M. (2018). Corporate Social Responsibility: Verständnis, Bedingungen und Wirkungen. In: C. Schmitt & E. Bamberg (Hrsg.), Psychologie und Nachhaltigkeit. Wiesbaden: Springer.

Gude M. (2018) Konsumhandlungen und Nachhaltigkeit: (Wie) passt das zusammen?. In: C. Schmitt & E. Bamberg (Hrsg.), Psychologie und Nachhaltigkeit. Wiesbaden: Springer.

Baur C. (2018) Nachhaltigkeit in der Wertschöpfungskette: Das Problem des eingeschränkten moralischen Bewusstseins. In: C. Schmitt & E. Bamberg (Hrsg.), Psychologie und Nachhaltigkeit. Wiesbaden: Springer.

Tanner, G., & Bamberg, E. (2018). Betriebliche Gesundheitsförderung. In C.-W. Kohlmann, C. Salewski, & M.A. Wirtz (Hrsg.), Psychologie in der Gesundheitsförderung (S. 523-534). Bern: Hogrefe Verlag.

Bamberg E., Tanner G., Baur C., Gude M. (2019) Enhancing Organizations’ Social Responsibility by Workplace Health Promotion?. In: Leal Filho W. (eds) Social Responsibility and Sustainability. World Sustainability Series. Cham: Springer.

Vorträge

Tanner, G., Bamberg, E., Urhahn, M., & Gude, M. (2016, April). Nothing is more important than health promotion: The relationship between different CSR activities and commitment. Oral presentation at the 12th conference of the European Academy of Occupational Health Psychology, Athens.

Bamberg, E., Baur, C., & Tanner, G. (2017, April). Corporate Social Responsibility: The Case of Occupational Health Promotion. Oral presentation at the Management Revue Seminar ‘Corporate Responsibility: In the Dilemma Between Trust and Fake?!’, Dubrovnik.

Gude, M., & El-Komboz, N.A. (2017, April). For the Workers´ Rights: Trade Unionists as Responsible Consumers. Oral presentation at the Management Revue Seminar ‘Corporate Responsibility: In the Dilemma Between Trust and Fake?!’, Dubrovnik.

Tanner, G., & Bamberg, E. (2017, April). Workplace Health Promotion: Too everyday business for organization’s marketing strategy?! Oral presentation at the Management Revue Seminar ‘Corporate Responsibility: In the Dilemma Between Trust and Fake?!’, Dubrovnik.

Tanner, G., & Schmidt, T. (2017, May). Do CSR activities always promote organizational identification? Organizational identification as pathway between CSR activities and commitment. Oral presentation at the 18th conference of the European Association of Work and Organizational Psychology, Dublin.

Gude, M., Etzold, M., Tanner, G., & Bamberg, E. (2017, May). The Value of Occupational Health: How the Information about a Firm’s Workplace Health Promotion Influences the Purchase Intention of Customers. Oral presentation at the 18th conference of the European Association of Work and Organizational Psychology, Dublin.

Baur, C. (2017, September). From Bounded Ethicality to Moral Awareness and a New Mindset of Planetary Stewardship: Understanding and Addressing Psychological Barriers to Social Responsibility in Supply Chains. Oral presentation at the 6th International Conference on Social Responsibility, Ethics and Sustainable Business, Berlin.

Tanner, G., Baur, C., Gude, M., Bamberg, E., Kuhn, E., Buyx, A., Müller, S., Heidbrink, L., & Teusch, C. (2017, Oktober). Gesundheit als unternehmerische Verantwortung: Eine Betrachtung von Unternehmen, Kooperationsbeziehungen und Verbrauchermeinungen. Poster präsentiert auf der A+A – Internationale Fachmesse und Kongress für die Themen: Persönlicher Schutz, Betriebliche Sicherheit und Gesundheit bei der Arbeit, Düsseldorf.

Bamberg, E., Baur, C., Gude, M., Tanner, G., & Wester, J. (2018, September). Consumer Social Responsibility – ein Beitrag zur Förderung von Gesundheit in der Arbeitswelt? Oral presentation at the 51st Congress of the German Psychological Society, Frankfurt.

Baur, C., Tanner, G., Gude, M., & Bamberg, E. (2018, September). The Role of Victim Sensitivity in the Effect of Organizational Integrity and Ethical Leadership on Cynicism. Oral presentation at the 2018 Australian Psychological Society (APS) Congress, Sydney.

Gude, M. (2018, September). Soziomoralisches Klima und Consumer Social Responsibility: Welche Rolle spielen Bedingungen der eigenen Erwerbsarbeit für das private sozial-verantwortliche Konsumverhalten? Oral presentation at the 51st Congress of the German Psychological Society, Frankfurt.

Tanner, G. (2018, September). Verantwortungsvolles Handeln von Unternehmen aus Perspektive der Beschäftigten: Welchen Einfluss haben Veränderungen der CSR-Wahrnehmung auf Arbeitseinstellungen und -verhalten? Oral presentation at the 51st Congress of the German Psychological Society, Frankfurt.

Tanner, G., Baur, C., Gude, M., & Bamberg, E. (2018, September). The Importance of Perceived Organization’s Commitment to Workplace Health Promotion: Investigating the Relationship between Working Conditions and Emotional Exhaustion. Poster at the 13th conference of the European Academy of Occupational Health Psychology, Lisbon.